Analiza oczekiwań polskich pracowników w 2024 roku

Analiza oczekiwań polskich pracowników w 2024 roku

W miarę zbliżania się do końca 3 kwartału 2024 roku, analiza oczekiwań polskich pracowników dostarcza kluczowych informacji o ich odczuciach i trendach wpływających na rynek pracy. Korzystając z dostępnych raportów i ankiet przeprowadzanych m.in. przez PwC, Deloitte czy Główny Urząd Statystyczny, podsumowaliśmy zebrane dane, aby lepiej zrozumieć, jak czują się pracownicy i czego oczekują od swoich miejsc pracy w tym roku. Poniżej przedstawiono kluczowe obszary, w ramach których przeanalizujemy sytuację polskich pracowników w 2024 roku i jakie wyzwania generuje to dla polskich pracodawców.

1. Model Pracy: Praca zdalna i elastyczność
Zgodnie z raportem PwC na 2024 rok, 72% polskich pracowników oczekuje minimum hybrydowego modelu pracy, łączącego pracę z domu z pracą z biura. Tendencja ta ilustruje znaczną preferencję dla elastyczności jako warunku satysfakcji z pracy.
Elastyczność co do planowania harmonogramu pracy stanowi również gwarancję zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Ankieta przeprowadzona przez Randstad wykazała, że 68% pracowników uważa work-life balans za najważniejszy czynnik w podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu. Możemy zatem oczekiwać, że firmy oferujące opcje pracy zdalnej będą bardziej atrakcyjne dla potencjalnego Kandydata i prawdopodobnie będą w stanie łatwiej przyciągnąć do siebie talenty.

2. Wynagrodzenie i świadczenia
W 2023 roku Główny Urząd Statystyczny odnotował wzrost średnich płac o 7%, jednak inflacja wciąż stanowi wyzwanie. Pracownicy oczekują, że oferowane przez Pracodawców wynagrodzenia będą dostosowywane do tych zmian gospodarczych – aż 60% respondentów, w badaniu KPMG, wskazało, że poszuka nowego miejsca pracy, jeśli ich obecna płaca nie będzie dostosowywana do zmieniających się warunków ekonomicznych. Konkurencyjność wynagrodzeń wzmacnia także oczekiwanie co do kompleksowych pakietów świadczeń. Firma Antal w swoim raporcie wykazała, że 65% pracowników uważa świadczenia takie jak opieka zdrowotna i wsparcie zdrowia psychicznego za istotne elementy oferty zatrudnienia. Inicjatywy związane z podnoszeniem kwalifikacji są również kluczowe, przy czym aż 55% pracowników docenia posiadanie budżetu na rozwój osobisty.

3. Możliwości rozwoju
Badania Deloitte wskazują, że 70% polskich pracowników oczekuje inwestycji ze strony firmy w rozwój zawodowy swoich zespołów. Szczególnie istotne są tu umiejętności zgodne z przyszłymi trendami na rynku pracy. Szkolenia i podnoszenie kwalifikacji uzupełnia oczekiwanie posiadania jasno wytyczonej ścieżki rozwoju kariery. Badanie ManpowerGroup wykazało, że 62% pracowników stawia na transparentne możliwości awansu zawodowego, a 58% wyraża chęć do uczestniczenia w programach mentorskich, które pomogłyby im w rozwoju.

4. Kultura organizacyjna
Raport firmy Accenture ujawnia, że 87% pracowników uważa, że inicjatywy dotyczące różnorodności i inkluzji są ważne dla tworzenia pozytywnej kultury w miejscu pracy. Ten wynik podkreśla konieczność budowania przez pracodawców środowisk inkluzywnych i wspierających, w których wszyscy pracownicy czują się doceniani i słyszani. Pracownicy także coraz częściej preferują organizacje, które kładą nacisk na transparentną komunikację. Wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Randstad wskazują, że 74% pracowników ceni mechanizmy informacji zwrotnej oraz możliwość prowadzenia swobodnego dialogu i wyrażania swojej opinii w miejscu pracy, co znacząco wpływa na poziom zaangażowania.

5. Stabilność zatrudnienia
W obecnej sytuacji polityczno-gospodarczej stabilność zatrudnienia stała się jednym z kluczowych wartości poszukiwanych u Pracodawców  przez Kandydatów. Dane zebrane przez GUS wskazują, że 65% pracowników przedkłada stabilność zatrudnienia ponad inne czynniki. Te dane jasno zobowiązują pracodawców do wykazywania się stabilnością i odpornością na zawahania rynkowe, jeżeli chcą przyciągać i zatrzymywać najcenniejsze talenty.

6. Adaptacja technologiczna
W kontekście trwającej transformacji cyfrowej, 75% pracowników oczekuje, że ich organizacje dostarczą nowoczesne narzędzia cyfrowe, które zwiększą ich produktywność (wg KMPG). To oczekiwanie wymusza na pracodawcach dostosowywania się do zmian technologicznych i rodzi potrzebę budowy takiego środowiska pracy, w którym pracownik będzie w mógł i będzie posiadał kompetencje, żeby z takich narzędzi skutecznie korzystać. Ankieta przeprowadzona przez ManpowerGroup wskazuje, że 54% pracowników poszukuje szkoleń nie tylko w zakresie konkretnych systemów czy narzędzi, ale również w zakresie szerszych kompetencji cyfrowych, aby móc skutecznie się poruszać się nowych modelach i środowisku pracy.

7. Społeczna odpowiedzialność i wartości pracodawcy
Dane z raportu firmy Antal wskazują, że 78% polskich pracowników chce pracować dla firm zaangażowanych w sprawy społeczne i środowiskowe, co odzwierciedla zwrot w kierunku dostosowania osobistych wartości do misji pracodawcy. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) stała się jednym ze znaczących kryteriów w doborze pracodawcy.

8. Zdrowie i dobrostan
Zgodnie z raportem Deloitte, 71% pracowników stawia wsparcie dla zdrowia psychicznego i dobrostanu w pracy na pierwszym miejscu kryteriów wyboru pracodawcy. Organizacje, które promują kompleksowe programy dobrostanu, prawdopodobnie zauważą wzrost satysfakcji i retencji pracowników.

Ciągłe monitorowanie trendów na rynku pracy oraz pozyskiwanie informacji zwrotnej od zespołu będzie kluczowe dla dostosowywania się do zmieniających się oczekiwań pracowników na tak dynamicznym rynku pracy. W 2024 roku polscy pracownicy oczekują od pracodawców konkretnych rozwiązań w obszarze modelu i środowiska pracy, wynagrodzeń, możliwości rozwoju oraz kultury organizacyjnej. Firmy, które będą stawiać na elastyczność, konkurencyjne wynagrodzenie, jasne ścieżki kariery i odpowiedzialne podejście do kwestii społecznych i politycznych, będą najlepiej przygotowane do przyciągnięcia i zatrzymania talentów.

Sprostanie oczekiwaniom Kandydatów generuje również konkretne wyzwania – przede wszystkim związane z budowaniem skutecznych systemów i rozwiązań wspierających zarządzanie zasobami ludzkimi, zwłaszcza w środowiskach rozproszonych i zapewniających elastyczność harmonogramów. Odpowiednio zaprojektowane środowisko dla tego typu rozwiązań jest kluczowe dla osiągania odpowiedniego poziomu produktywności, budowania poczucia przynależności do firmy i kształtowania lojalności wobec pracodawcy.  Praca z motywacją i zaangażowaniem czy konfliktami pracowników zyskuje inny wymiar i wymaga od liderów nowych kompetencji i umiejętności. Eksperci z HR Pro Solutions wspierają swoich Klientów w projektowaniu strategii i budowaniu rozwiązań zapewniających wydajność i odpowiadających aktualnym wyzwaniom rynkowym. Skontaktuj się z nami i dowiedz się jak możemy Ci pomóc.

Blog

Zobacz podobne wpisy